Klärvojant vodooism

Låt oss drömma oss tillbaka till 2009. Jag vet, det var inte så länge sedan, men ibland kan man ändå behöva påminnas om det som har varit, om än bara för tre år sedan. 2009 flyttade jag till Lund, fick nya vänner, skaffade en iphone och lyssnade på musik. Bland annat. En av de låtar som förgyllde min höst var ”Psychic City” med Yacht. En liten elektronisk poppärla med svårtydad text. Nu när jag också tittat på videon kan jag säga att även den är lite märklig.

Tillbaka till saken, låten. Den har en vers och melodi som upprepas med små variationer för att utmynna i ett crescendo. Och så händer det lite annat i mellan, som vid 2.57 som kan vara mitt favoritparti i låten, när ackorden blir så där dova.

Yacht kom ut med ny skiva 2011 ”Shangri-La”, som jag lyssnat på en del, men den känns inte lika självklar som ”See Mystery Lights” från 2009. Fast jag tror jag ska ge den en ny chans nu, en del låtar och skivor behöver lite tid innan man uppskattar deras fulla potential.

Kommentera

