Active Childspelningen

I dag hade jag tänkt skriva en lysande återgivelse om Active Childs spelning i onsdags, men just nu är det lite sent påkommet… Jag har ägnat hela dagen åt att göra teoriprov på mobilen och (faktiskt! förvånar mig själv) tittat på melodifestivalen. Låten som vann var ju inte så pjåkig för att vara melodifestivallåt… Men Active Child då, jag gör ett försök.

Det slutade med att jag faktiskt träffade en tjej som jag kände yttepyttelite genom en annan tjej som jag känner från Lund. Jag tvingade mig på henne och hennes vän som var där och vi hade det riktigt trevligt. Det ordnar sig alltid. Active Child var bra, tekniken på scenen var lite sämre. Jag klagar mest över belysningen, vilket ledde till mina knappt ok bilder som jag publicerade i går. Att lokalen kanske inte vaar riktigt optimal för den här typen av spelning märktes också när Active Child och hans två kompmusiker skulle gå av scen efter sista låten(för att bli inkallade till extranummer), och var tvungna att klättra över det lilla räcket längst fram på scenkanten och gå igenom hela publiken för att ta sig ut i trapphuset… Men det betydde å andra sidan att jag var mindre än en meter från honom fyra gånger. Synd att jag inte är tonåring längre, då hade jag kanske kastat mig över honom och skrikit så där hysteriskt som de alltid verkar göra i top model.

Själva låtarna framfördes bra. Alla mina favoriter som Hanging On, Playing House och, precis som jag hade hoppats, I’m In Your Church At Night hanns med och det varvades flitigt mellan harpa och synth. Fick mig faktiskt att fundera på att börja spela harpa. Hur går det till liksom? Alla tonerna är fixerade, men man måste verkligen ha koll på alla toner också… Melodi och ackord i samma instrument. Jag antar att det är lite som piano på så sätt. Eller gitarr. En fiol går det inte att spela ackord på, inte på samma sätt i alla fall, det är för det mesta en ton i taget.

Han började i alla fall med You Are All I See, som jag sedan läste om på hemsidan, låten som också är titeln på albumet. Tydligen har han sagt att:

”You Are All I See is an attempt to build a bridge between the listener and I, in that, I wrote these songs for you as much as I did for me. And right now when you are listening to my voice, by yourself, it really is just you and I.”

Gu’ va fint. Det är lite som med författaren och läsaren, författaren talar till läsaren, antingen direkt eller indirekt. Under själva spelningen pratades det inte så mycket, Active Child/Pat Grossi sa mest ”thank you”, men vid slutet av spelningen innan extranumren sa han att han var glad att vara här, att det var första gången han var i Sverige och att han länge hade sett fram emot att komma hit. Min lokalpatriotism gör att jag känner mig lite extra glad att han var i Göteborg först, blev ju Malmö i fredags och Stockholm i dag, men här var han först.

Jag kan tänka mig att alla kanske inte finner ämnet Active Child lika fascinerande som jag, så jag ska runda av. Trummisen levde sig verkligen in i musiken, trumsetet var en blandning mellan klassiska trummor och elektroniska och han gjorde jobbet med den äran. Alla tre gick faktiskt av scen med rejäla svettfläckar. Då vet man att de har tagit ut sig rejält, att de har ansträngt sig. Och det känns ju bra när man har betalat 160 kronor för att de ska göra just det.

I morgon ska jag fortsätta med teoripluggandet och kanske ta några bilder på Baloo som vi är hundvakt åt. Börjar känna av min lätta allergi nu, näsan rinner och ögonen kliar om jag inte tvättar händerna varje gång jag klappat honom…

Annonser

One thought on “Active Childspelningen

  1. Ping: Hannah Cohen + Active Child = ljuv musik « Musiksinne

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s