DSC_2622bb

Födelsedagsmiddag

I dag har jag fyllt år och lagat min egen födelsedagsmiddag. Då vet jag att jag får det jag vill ha. I dag blev det hemmagjorda gnocchi med den fenomenala pastasåsen jag skrivit om tidigare, och körsbärskräm med mandelbiskvier till efterrätt. Jamen. Och så bakade jag bröd också. Men tog bara kort med mobilen, det ligger i mitt flickrfeed längre ner på bloggens hemsida.

Gott. Receptet på gnocchi och körsbärskrämen kommer från Allt om mat, krämen hittade jag i senaste numret och den verkar inte finnas på nätet än. Kan tillägga att mandelbiskvierna inte ska vara så mörka som de är på min bild. Jag råkade glömma kvar den i ugnen. Smakade ändå ok, men de hade nog varit godare med lite mindre färg…

Gnocchi
600 g mjölig potatis
1 ägg
0,5 tsk salt
ca 2 dl durumvetemjöl

1. Koka potatisen oskalad. Det handlar om att potatisstärkelsen ska vara kvar.
2. Skala och pressa den nykokta potatisen. Tillsätt ägg, salt och mjöl till en mjuk deg, men ta bara så mycket mjöl att det inte klibbar (beror på potatisen).
3. Dela degen i bitar och rulla ut i stänger av en wienerkorvs tjocklek. Skär dem i 3 cm bitar.
4. Våffla bitarna genom att rulla och vika dem mot en gaffel. Lägg dem efter hand på lätt mjölad handduk.
5. Koka lite gnocchi i taget i rikligt med saltat vatten. De är färdiga när de flyter upp och det tar bara några minuter. Ta upp med hålslev och låt dem rinna av.
6. Servera med valfri pastasås, jag valde den här.

Körsbärskräm med mandelbiskvier
Körsbärskräm

1 förp frysta körsbär (225 g)
3 dl vatten
1 kanelstång
½ citron, rivet skal
1 msk pressad citron
1 ½ dl (+ 2 msk) strösocker
Mandelbiskvier
150 g mandelmassa
1 äggvita
(ev 2-3 droppar bittermandelolja)
Till servering
lättvispad grädde


1. Lägg körsbären i en kastrull. Låt dem tina i ca 10 minuter. Blanda dem med vatten, kanelstång, citronskal, citronsaft och 1 ½ dl socker.
2. Koka upp och låt bären sjuda i ca 5 minuter. Rör ut potatismjölet med ca 1 msk vatten och vispa ner det i den sjudande krämen. Koka upp så att krämen tjocknar. Häll upp krämen i en skål. (Strö 2 msk socker på ytan och låt kallna.)
3. Sätt ugnen på 175 graer. Riv mandelmassan fint. Blanda med äggvitan till en smet och tillsätt eventuell bittermandelolja för extra tydlig mandelsmak.
4. Sätt en rund tyll i en spritspåse eller rulla ihop ett bakplåtspapper till en strut och klipp ett ca 5 mm brett hål i spetsen. Fyll i smeten och spritsa ut ca 1 cm stora biskvier på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Servera krämen med lättvispad grädde och mandelbiskvier.

2 thoughts on “Födelsedagsmiddag

Kommentera

