srbmb

Bröd med skållad råg

Det här brödreceptet kommer från ”Enklare Bröd” av Martin Johansson, ”Paindemartin”. Jag bläddrade igenom boken igår just för att ha något att baka i dag när jag är ledig, och fastnade för det här. I originalreceptet är det bara ett bröd, men jag dubblade det eftersom jag ville ha två bröd(annars har vi knappt börjat på brödet förrän det är slut här). Enkelt, bara skålla rågmjölet och låta degen vila mellan vikningarna. Här är det dubblerade receptet:

På kvällen:

Skållning:
Häll 150 g(3 dl) kokhett vatten över 120 g(2 dl) rågmjöl. Rör tills det blandats ordentligt. Täck med lock(t ex plastfolie) och låt stå i rumstemperatur 8-10 timmar.

På morgonen:

Ingredienser:
Skållningen från gårdagen
20 g(2 tsk) jäst
400 g(4 dl) kallt vatten
600 g(1 l) vetemjöl special
2,5 tsk(15 g) salt

Blanda jäst och vatten med skållningen och tillsätt därefter mjöl och salt. Rör kort tills allt är blandat ordentligt. Låt degen vila i 30 minuter.
Vik degen genom att doppa handen i vatten och ta tag i degens kant med ena handen. Dra ut degen så att den spänns och vik in den mot mitten. Fortsätt tills du kommit ett varv runt. Vik degen totalt tre gånger med 30 minuters vila emellan. Jag lät degen vila 30 minuter till innan jag bakade ut den, det är lite oklart i originalreceptet om det är så det är tänkt eller inte, men det funkade bra.

Jag bakade ut bröden i mina jäskorgar, men det går också att göra som Paindemartin:
Strö rikligt med mjöl, gärna blandat vete och råg på en bakhandduk. Skrapa försiktigt ut bunken(och dela degen i två delar om du följt mitt dubbla recept), dra ut den till en kvadrat(varje degbit på varsin handduk och du gjort dubbelt) och vik sedan in degens kanter mot mitten. Vänd degen så att skarven hamnar neråt. Vik i ihop handduken till ett paket och låt jäsa i ungefär en timme.

Sätt ugnen på 250° efter halva tiden. Låt en plåt stå i mitten av ugnen och en oöm plåt på nedersta falsen.
Vänder över degbitarna till plåten så att skarven hamnat uppåt. Skär eventuellt lite extra i skarven så att bröden får plats att växa. Lägg några isbitar på den nedre plåten. Efter 15 minuter öppnar du ugnsluckan för att vädra ut ångan. Upprepa var femte minut tills börden varit inne i totalt 30-35 minuter. Om bröden får lite väl mycket färg kan du närsomhelst under gräddningen sänka värmen. Gott!

3 thoughts on “Bröd med skållad råg

  1. Ping: Parisbröd med en twist « Musiksinne

  2. Ping: Rabarbermums « Musiksinne

Kommentera

