pillars

Inte så speciellt

Jag har precis läst ännu en bok av Anne Bishop, vars ”Black Jewels Triology” jag var lyrisk över. Inte så mycket den här boken, ”Pillars of the World”, första delen i en trilogi. Den är ganska intressant på sitt sätt, med häxjakter som kopplar an till vår egen historia, och ”Fae” som är lika med Fairies, älvor, de underjordiska, knytt etc etc.

Men jag har sett bättre hantverk tidigare, speciellt The Bitterbynde av Cecilia Dart-Thornton, med ovanliga karaktärer, spännande vändningar och en vackert tecknad värld. Då menar jag inte att det är vackert, utan att det är detaljrikt och uttänkt. Hela den brittiska folktron väcks till liv och inget knytt är för litet för att inte uppmärksammas åtminstone en gång. Rekommenderas.

I Anne Bishops bok får vi stifta bekantskap med en ung häxa, Ari, Fae-folket vars värld på den andra sidan håller på att tyna bort, och en inkvisitor(?), Adolfo som leder häxjakten och vill att kvinnor ska lyda sina män och föda barn. Vi får viss förklaring till varför Adolfo blivit som han blivit, men det blir ändå lite platt. Han är ond. Ari är god. Fae är något mitt i mellan. Det är medryckande, jag vill veta hur det ska gå, även om jag listar ut vad ”The pillars of the world” är, och vilken funktion de fyller rätt tidigt och stör mig på att de i boken är så tröga. Karaktärerns lyfts heller aldrig riktigt upp och fastnast hos mig, de förblir lite platta ända till slutet. Dessutom är boken märkligt avslutande. Det var så att jag var tvungen att kolla efter om det verkligen var första delen i en trilogi och inte en fristående roman.

Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köpa de andra två delarna eller prova en av Anne Bishops fristående romaner som utspelar sig i samma mörka universum som ”The Dark Jewels”. Tål att tänka på. Tills jag fått lön i alla fall.

Förresten så valde jag det spanska(?) omslaget till boken, så mycket snyggare än det engelska, som var oh så tråkigt och oh så billigt på något sätt. Nåväl, såhär såg det ut:

Kommentera

