Rabarbermums

…Väljer jag att kalla rabarberbullarna jag bakade i i söndags, men blanda för guds skull inte ihop dem med det där fjantet Kärleksmums, de spelar i en helt annan liga. Heh.

Det blev alltså riktigt smarrigt, rabarberns såsiga syrlighet möter den kardemummadoftande bulldegen som i utkanten av bullen frasar på ett oemotståndligtsätt, för att mot mitten bli så goey att du vill borra ner näsan i den och aldrig skiljas åt. Jag använda mig av receptet på Fyllda fruktbullar som finns i Format – Kokboken, skriven av Malin Landqvist och Lotta Seipel 1997(en riktig gammal going). Har bakat efter det receptet tidigare och det har blivit goda bullar, men den här gången bestämde jag mig för att modifiera det hela lite. Jag tog lite mindre jäst och jag använde rumsvarmt smör, inte smält sådant. Ett litet missöde råkade jag ut för: När jag hade skurit rabarbern i små bitar la jag den tillsammans med socker och potatismjöl i en liten bunke och blandade runt. När jag hade kavlat ur degen hade rabarbern vätskat sig rejält och sockret hade hamnat i vätskan. Som jag hällde ut. Därför vet jag inte riktigt hur det blir om sockret hälls på efter att rabarbern lagts på degen, men jag tog på lite extra socker över rabarbern och det blev, som sagt, rysligt gott ändå. Här är receptet:

Cirka 25 stora bullar

Deg:
800 g vetemjöl
37,5 g jäst (istället för originalets 50 g)
150 g rumsvarmt smör
5 dl ljummen mjölk
1½dl strösocker(jag använde rörsocker, dansukkers ekologiska)
1 msk kardemumma(mycket viktigt)
½ tsk salt

Fyllning:
400 g rabarber skuren i bitar(eller annan frukt/bär)
250 g rumsvarmt smör
1 dl rörsocker
½ dl farinsocker
1 msk vaniljsocker
(1msk potatismjöl)

Smula ner jästen i en bunke och blanda med sockret, saltet och den (ny)stötta kardemumman. Häll över den ljumna mjölken och låt allt lösas upp. Häll i allt mjölet och låt det blandas väl.(använd maskin eller jobba i en evighet för hand) Rör ner smöret och ha i gång maskinen tills degen är smidig. cirka 10 minuter.

Låt degen jäsa i 30 minuter. Vik sedan ihop degen i bunken, utifrån och in, enligt metoden som jag använt tidigare, till exempel här och här. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter.

Sätt ugnen på 180°. Om du inte har ett enormt bakbord tillgängligt delar du degen i två delar och kavlar ut till två rektanglar, annars kavlar du ut en enda stor rektangel. Så tunt som du vågar. Kleta ut smöret. Strö över rabarber socker och ev potatismjöl(i så fall blandat med socker). Rulla i hop till två tjocka rullar. Dela i ungefär 25 delar och sätt varje bulle i en bull- eller muffinsform. Låt bullarna jäsa i 30 minuter. Pensla med ett uppvispat ägg. Grädda i 15-20 minuter eller tills bullarna fått färg. Låt svalna något och n j u t.

Jag hade inte tid med långa jästider den här gången, men skulle vara intressant att baka bullar med riktigt lite jäst, sisådär 3-4 gram, som jag gör när jag bakar bröd. Men det får bli en annan gång.

One thought on “Rabarbermums

Kommentera

