Ny bok

Jag har köpt en ny brödbok. Igen. Hade bara tänkt köpa mjölk i dag, men… Kunde inte låta bli när jag hittade ”Så bakar du Bröd” av Emmanuel Hadijandreou inne på Coop. Det som jag fastande för var de stiliga fotona och det faktum att det verkar vara ganska enkelt upplagt, alltså enkelt att baka, utan maskin. Det är både jäst- och surdegsbröd och lite annat skoj, som glutenfria bröd och roliga smaksättningar. Ett bröd som jag bara måste baka är ”surdegsbröd med rödbeta” som ser fantastiskt gott ut. Brödet med choklad och korinter verkar ju också någonting alldeles extra. Kan knappt vänta tills jag får sätta igång, men det får nog bli i nästa vecka, upptagen nu.

6 thoughts on “Ny bok

  1. Ping: Rödbetsbröd « Musiksinne

  2. Hej!

    Samma bok fanns på årets (2016) bokrea som jag ser att du köpt 2012, och jag har första försöket på gång av receptet på s. 19; ”enkelt vitt bröd” (varianten med malt). När jag nu borde vara på bild Y med en vackert uppjäst deg i brödformen ligger där dock något som jag inte tycker har rört sig mycket sedan utbakningen.
    Jag kan undra om det är fel i receptet: 3 gram färsk jäst verkar vara i minsta laget, men nästan så litet är det i resten av recepten också… Kanske är det min form som är litet för stor så att brödet inte tar upp lika mycket plats som ger en illusion.
    Jag låter det jäsa vidare ytterligare någon halvtimma innan det får komma in i ugnen.

    Har du testat det receptet?

    M.v.h. Andreas

    • Hej! Kul att du hittat till min insomnia blogg.
      Det är svårt att veta precis vad som går fel i ett brödbak, men det är ganska små formar på bilderna. Har den jäst till dubbel storlek? Det skadar sällan att låta degen jäsa lite mer annars.
      Jag har bakat flera bröd i boken och det har gått jättebra, recepten jobbar med tid istället för en massa jäst, glutenet hinner utvecklas och det blir segare och godare bröd. Jag bakar i stort sett bara bröd med såpass små jästmängder, eller ingen jäst alls till förmån för surdeg.
      Så, kanske är formen för stor, kanske är det något annat som påverkar, men jästmängder är korrekt.
      (Jag brukar dock dubbla recepten i den här boken, så det blir två limpor)
      Rekommenderar verkligen rödbetsbrödet och potatisbrödet, men då behöver du surdeg, eller testa utan, med liten jästmängd.

      Mvh

      Malin

  3. Hej och tack för svaret! Jag glömde svara tillbaka efter att brödet väl var klart. Det blev bra till slut! Jag gav det bara tid att jäsa längre i formen (c:a 3 timmar).
    Jag använde rågmalt istället för receptets vetemalt, samt vetekli; det kanske också påverkade jästiden.

Kommentera

