Rödbetsbröd

Igår bakade jag det där rödbetsbrödet ur ”Så bakar du bröd”, boken som jag köpte förra lördagen. Jag har ingen vetesurdeg hemma, som det skulle varit enligt receptet, utan använde min rågsurdeg med vetemjöl och vatten istället. Det blev bra ändå. På fredagskvällen tog jag alltså 100 gram pigg rågsurdeg och blandade med 150 gram ljummet vatten och 150 gram vetemjöl special. Det räckte perfekt till de fyra deciliter vetesurdeg som receptet krävde.

Brödet i sig blev väldigt bra, jag smulade ner 3-4 gram jäst i degen, och om det var det som gjorde det eller att receptet i sig ver bra är svårt att säga, men degen reste sig väldigt fint i ugnen.

Här är receptet om du vill prova själv, det dubbla, det vill säga två stora bröd, som jag bakade efter. Du behöver ingen degblandare, men en ledig dag.

Ingredienser:
15 dl vetemjöl special(lite dumt att det inte finns viktmått, men inte mycket att göra åt)
1 msk salt
300 g färska råa röbetor, renskrubbade
4 dl vetesurdegsstart(se ovan hur jag gjorde)
4 dl varmt(ljummet) vatten
4 tsk olivolja
(3-4 g jäst)

Blanda mjöl och salt i en liten bunke. Riv rödbetorna grovt och ställ åt sidan. Blanda vetesurdeg(eventuellt jäst) och vatten i en annan stor bunke. Tillsätt olivoljan.
Häll ner mjöl och saltblandningen i den våta blandningen och blanda ihop till en deg med händerna. Tillsätt de grovrivna rödbetorna och blanda ordentligt. Täck över bunken(enligt receptet med den tidigare mindre bunken, men jag använde plastfolie, funkade det också) och låt vila i 10 minuter.

När tio minuter har gått är det dags att vika degen. Låt degen ligga kvar i bunken och dra upp en bit av degen från ena sida och tryck ner den i mitten. Vrid bunken en aning och gör samma sak med en ny bit deg, totalt tio gånger. Vilan och vikningen upprepas totalt 4 gånger. Efter den fjärde vikningsomgången ska degen jäsa i en timme.

Dofta lite mjöl på ett rengjort bakbord och och lägg över degen till det.(Dela degen i två och)Forma degen till en slät rund skiva(jag rundrev dem lätt). Dofta två jäskorgar(eller skålar/durkslag täckta med kökshandduk) med mjöl och lägg i degen(med skarven uppåt). Låt degen jäsa till dubbel storlek, det tar mellan 3-6 timmar.

Sätt ugnen på 275° ungefär 20 minuter innan bröden jäst klart. Ställ in två plåtar i ugnen, en att grädda på, en oöm att lägga is/vatten på. Vänd över degen till den varma plåten. Snitta bröden som du vill. Lägg in plåten i ugnen. Häll på en kopp vatten eller några isbitar på den undre plåten. Sänk temperaturen till 250°. Grädda bröden i totalt 30 minuter eller tills de har fått en gyllenbrun färg(jag öppnade ugnsluckan efter en kvart för att vädra ut ångan, och upprepade det sedan var femte minut, för skorpans skull).

Kontrollera att bröden är färdiga genom att knacka dem i botten, låter det ihåligt är det färdigt, om inte, ställ in dem i ugnen. Ta ut bröden och låt dem svalna på ett galler. Färdigt! Och jättegott.

2 thoughts on “Rödbetsbröd

  1. Ping: Morotsbröd | Musiksinne

Kommentera

