Major Lazer – Get Free

Det är något särskilt med alteregon, eller med vissa sådana i alla fall. Vad vore David Bowie utan Ziggy Stardust (eller utan efternamnet Bowie för den delen), och vem vore Lady Gaga utan sin utlevande Lady Gagapersolighet? Major Lazer liknar kanske Gorillaz i och med att han är en karaktär skapad av flera,(Diplo och Switch) för att kunna skapa förutsättningslöst men ändå ha ett ramverk att förhålla sig till, nämligen det här:

Major Lazer is a fictional cartoon character, who fought as a Jamaican commando and lost both arms in a secret zombie war in 1984. He fights vampires and various monsters, parties hard, and has a rocket-powered hoverboard.

Förra året lämnade dock Switch samarbetet, men det betyder inte att musiken som produceras inte har en glöd. Efter att ha lyssnat på ”Get Free”, ett samarbete med Amber från Dirty Projectors, ställer jag mig försiktigt positiv till det nya albumet som sägs komma i år. ”Get Free” är kanske lugnare än ”Pon De Floor” och de andra låtarna från ”Guns Don’t Kill People… Lazers Do”, men det är någonting med den sugande rytmen som säger mig att den här låten kommer leva kvar ett tag. Jag vet att i alla fall jag kommer lyssna på den i sommar.

Kommentera

