Text och bilder

Bokmässan ja. Det blev väldigt mycket serier där. Jag gillar serier. Problemet är bara att de tar slut så fort, även om jag anstränger mig för att läsa långsamt och njuta av bilderna. En vanlig bok tar sin tid, en serie försvinner så fort. Nu har jag snart läst ut allt som jag köpte på bokmässan. Det enda som är kvar är halva ”Einsteins fru” av Liv Strömquist, och den enda vanliga boken jag köpte; ”Nattvakten” av Sarah Waters. Jag har för mig att jag hört att den ska vara bra, och så kostade den bara 25 spänn.

Just nu inser jag att Einsteins fru inte är Liv Strömquists senaste alster. Det heter istället ”Prins Charles känsla”. Undrar varför de inte sålde den på bokmässan. Men jag har ju inte läst den boken som jag faktiskt köpte, och jag gillar Liv Strömquist, så det är ok ändå. Men märkligt. Hon kanske har bytt förlag.

De serieböcker som jag redan hunnit läsa ut är alltså ”Husfrid” av Alison Bechdel, som jag skrev om i söndags(eller det hade blivit måndag för att vara korrekt), ”Svalornas lek” av Zeina Abirached och ”August & Jag” Anneli Furmark. ”Svalornas lek” blev jag lite besviken på. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men det var nästan för mycket bildberättande, det kan vara intressant, men jag vill nog ha lite mer text, med så många bilder läser man ut böckerna ännu snabbare. Dessutom kändes den lite barnslig, meningen är antagligen att den ska visa hur barnen tänkte och kände under kriget, men det blir lite för barnsligt för mig. Jag kände dock att jag har ett hål i min Libanonkunskap. Vad krigade de om där i mitten av 80-talet? Dags att fylla igen det där hålet med kunskap.

”August & Jag” var bra, den är vad jag skulle kalla novell om de andra är romaner. Men det lilla formatet var lyckat. Mindre lyckat var bindningen, eller bristen på sådan. Pärmarna och sidorna sitter inte ihop längre, det räckte med att jag öppnade boken för att allt skulle lossna.

Boken handlar om hur berättaren, en litteraturstudent, hittar August Strindberg irrandes runt på Stockholms gator i januari 2008. Han har råkat hamna i en tidslucka och kan inte längre hitta i stan. Berättaren hjälper honom och de pratar om hans verk, och kvinnosynen i dem.

Just nu borde jag transkribera intervjun med Erik Aalto, men jag tog en liten paus efter att datorn kraschade.

Här har vi bokskörden från årets bokmässa:

Lämna en kommentar